Pages

Wednesday, January 25, 2012

Cemburu


Dia duduk berteleku di belakang. Terasing dari teman-teman. Apa yang dipaparkan di layar putih itu tidak mampu ditatapnya. Bukan kisah sedih, tetapi entah mengapa hatinya sebak.

"Ah, mungkin kau terlalu cemburu".
"Ya, memang aku cemburu".

"Kau cemburukan mereka?"
"Ya, aku sangat cemburukan mereka".

"Aku tak mengerti. Aku perlukan penjelasan".

Satu keluhan dilepaskan. Berat. Air mata mengalir laju. "Bahagian mana yang kabur? Apa yang kau tidak faham? Cuba kau renung. Mereka memang layak untuk dicemburui. Mereka ditarbiyyah dari tangan manusia agung itu. Apa yang salah, lembut ditegur. Berhikmah. Dan disebabkan didikan itulah, mereka mampu menjadi insan-insan hebat di sisi Allah."

Al-Quran didakap erat. "Cuba kau lihat di layar putih itu. Cerita mereka bergurau senda bersama manusia agung itu. Masakan aku tidak cemburu. Mereka dapat menatap wajah bercahaya lelaki pilihan itu. Tapi aku? Aku hanya mampu menatap buku-buku, mencerna kisah-kisah mereka".

"Aku bimbang. Bimbang jika hanya mulut mengucap cinta".
" Bagaimana kedudukan aku di sana kelak? Layakkah aku mendapat syafaat itu?"
 "Dapatkah aku menatap wajah yang indah itu?"

Dia menghela nafas panjang. Matanya kembali menatap lembaran itu. Mencuba untuk mengulang potongan ayat kesukaannya dari dulu. 

"Sungguh telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaan yang kamu alami, (dia) sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, penyantun dan penyayang terhadap orang-orang beriman. Maka jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah (Muhammad), "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepadanya aku bertawakkal ,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'arasy yang agung".

Dan air mata kembali menitis.


2 comments:

  1. Ini indah.

    hari-hari termangu, adakah syafaat itu milik saya dan akak nanti?
    Moga, Si Kekasih Allah, ingat pada kita :')

    ReplyDelete
  2. nice,bila aku baca nie..aku sedar aku dah terlalu jauh dr Allah. terlihat aku dan terdetik utk dalami alquran.tq

    ReplyDelete