Pages

Sunday, July 8, 2012

.input vs output.

bismillah




pohon yang cantik di taman tasik perdana




'men are like trees; though the water with which they are watered is the same, yet the fruits are not alike".


input vs output. kadang-kadang tak mampu nak ubah semua teori kepada amal. kadang-kadang takut nak sentuh ilmu baru, sebab ilmu yang dah hadam belum dibumikan. kalau nak ikutkan ilmu yang dipelajari hari-hari dari dulu sampai dah besar panjang macam sekarang, kalau cantik dipraktikkan, tentu mampu menjadi 'solehah'. jadi kesayangan Allah.


*mengeluh*.


tapi, untuk berputus asa adalah satu kesilapan besar. sama sekali.


Dia sentiasa memberi ruang dan peluang untuk perbaiki diri, menjadi lebih baik. input dah ada, cuma perlu dimaksimumkan supaya output sentiasa berkadar terus dengan input.


kena usaha sikit, jangan manja sangat. jangan terlalu gembira bila berada di zon selesa. tak nak susah, nak layan yang senang-senang. jangan selalu buat apa yang suka je, cari peluang baru untuk kembangkan potensi diri.


dengan kata lain 'unleash your potential'.


dan hati-hati dengan 'zaman muda'. jangan terlalu banyak berehat kata ulama'. imam ahmad kata: "istirehat bagi seorang pemuda adalah kelalaian". al-ghaflah. dan masing-masing ada kamus sendiri untuk mendefinisikan al-ghaflah.


dan kalau tak mampu buat 'kerja-kerja besar', buatlah 'kerja-kerja kecil' dengan bergaya. dengan penuh kesungguhan. niat ikhlas, Allah bagi pahala.


maka akhirnya, kembalilah kepada kisah sebatang pohon tadi. kalau tak mampu untuk menjadi buah yang manis, jadilah buah yang cukup untuk mengenyangkan atau menghilangkan dahaga. atau menjadi dedaun hijau yang sempurna, rendang dan meneduhkan. sekurang-kurangnya dapat memberi manfaat. membawa yang lain menguntum senyum.


kalau tidak mampu memberi, janganlah menjadi beban.


Allahu rabbi. moga Engkau sentiasa memberi petunjuk kepada kebenaran, membuka jalan kebaikan, dan memberi peluang untuk menyumbang kepada deen ini. seperti doa Musa Alaihissalam:


"mudah-mudahan Tuhan memimpin aku ke jalan yang benar"
(al-Qasas: 22)

oh, ini indah.
hidup dengan dipimpin Tuhan. 


______________________________
walaupun busy atau stress, tarik nafas dalam-dalam, kemudian hembuskan. Allahu rabbi.
senyum ^__^

No comments:

Post a Comment