Pages

Saturday, June 28, 2014

Hud dan Dan

#1

Hud sibuk membelek jadual world cup di tangan. Dengan berat hati, dia mencatat keputusan awal pagi tadi. Lima satu. Beza besar tu.

“Takpe takpe. Ni baru warm up.”

Tiba –tiba ole ola berbunyi.

“Hello.”

“Hello. Dan ni.”

“Hah? Dan ke?” Hud telan air liur.

“Ya. Aku la.”

“Err, nasib baik kau telefon. Kalau tak, aku tentu lupa.”

Dan senyum segaris. “Kurang dua minggu lagi, aku datang.”

“Kurang dua minggu?!!”

“Betul, Hud. Kau prepare la apa yang patut. Buat checklist siap-siap. Buat sebelah jadual world cup pun takpe. Pastu, alang-alang dah hafal ole ola, the cups of life, waka waka, boleh dah start warm up satu dua juzuk sehari.

Hud telan air liur buat kali kedua.

“Dan, sempat ke aku nak prepare tu semua before kau datang? Aku risau la. Aku..”

“Aku yakin dengan kau, Hud. Dan semestinya kau kena yakin dengan Tuhan.”

Hud memejam mata sambil menggengam tangan.

Iniesta dan Casillas muncul.

Dan ada gawang gol.

...
"And those who strive in Our (Cause) We will certainly guide them to Our Paths: for verily Allah is with those who do right. "



 #2

“Bi’sal qaum la ya’budunallaha illa fi ramadannn...”

“Apa yang terkumat-kamit tu Hud? Dari tadi dah aku dengar. Dah macam jampi serapah. Ohhh, kau doa supaya France menang ye?”

Dan Hud masih terkumat-kamit. Menggumam rendah. Rancak dan kusyuk.

Bidin angkat siku, ditunjal ke kepala lutut Hud. “Oi, aku cakap dengan kau ni, dengar tak?”

“Hah, ada apa? Benzema score ke?” Hud kalut.

“Dah la. Teruskan usaha baik kau berdoa untuk France. Aku sangat menghargainya.” Bidin angkat punggung menuju ke dapur.

...

“Nah.”

“Yeahh. Thank you Din.”

Aroma cappuccino menyelubungi ruang tamu. Hud mengangkat mug putih mendekat ke bibir, lalu dihirupnya kopi putih itu perlahan-lahan.

“Ahhhh.. Din, it’s just purrrfect..”

“Cuba la bagi tahu aku something yang aku tak tahu.” Bidin buat muka poyo.

Hud mencebik. Dia tidak terus menalakan matanya ke arah televisyen yang kedengaran sangat meriah, sebaliknya tepat memerhatikan mug putih yang diletakkan di atas coffee table. Tidak lama kemudian, mulutnya menuturkan sesuatu. Sama seperti tadi. Cuma kali ini suaranya tenggelam-timbul, tapi nampak lebih fokus.

“Eh, Hud, kau rasa la kan, kalau Tariq Ramadan tengah tengok bola sekarang ni, dia sokong team mana?” Bidin memecah suasana. Bola matanya masih tepat terpana di flat screen.

Diam. Pertanyaannya tidak bersambut.

Lantas Bidin memandang Hud sekilas.

“Adoi la Huddddddd!!! Kau dah kenapa??”

“Hah, kenapa?” Muka Hud jelas bingung.

Benzema bergelut.

“Kau tu la. Dari tadi macam bersepah. Kau kat mana sebenarnya?”

“Aku ok je. Kau tu. Rileks la. Dah 3-0 kot.”

“Aku pulak. Ni, aku nak tanya. Yang kau merapu dari tadi tu apa benda? Naik seram pulak aku pagi-pagi camni.” Bidin dah duduk bersandar sambil pandang Hud. Serius.

“Takde pape lah.” Hud mengelat.

Mata Bidin tak berganjak.

Giliran Hud pulak seram.

“Ok ok. Dari tadi aku ulang sebut satu ayat ni supaya dia meresap dalam hati dan fikiran aku. Supaya aku tak lupa,” Hud mengalah.

“Ayat apa?”

“Ada la. Ehhh, Benzema score!!!”

Bidin tak peduli Benzema. Bidin tak peduli 4-0. Mata Bidin pada Hud.

“Kau kenapa?” Hud buat-buat bodoh bertanya Bidin.

“Ayat apa?” Kali ni Bidin tak main-main.

“Alaaah kau ni. Ayat biasa-biasa je. Untuk personal preparation,” Hud teringat pesanan Dan hari tu.

“Ayat apa?” Suara Bidin serius ganda dua. Mug diambil perlahan dibawa ke mulut. Mata masih pada Hud.

Hud mengeluh perlahan. Sambil pandang flat screen tanpa perasaan, Hud menuturkan, “bi’sal qaum la ya’budunallaha illa fi ramadannn...”

“Gulp!” Air cappuccino Bidin tiba-tiba jadi air kopi hitam pekat tanpa gula.

...

Di ruang tamu, Sissoko membuatkan Les Bleus terus selesa.

Di luar rumah, pekat malam jadi saksi ada dahi mendekat ke bumi.

Dahi-dahi.

---
بئس القوم لا يعبدون الله إلا في رمضان.

No comments:

Post a Comment