Pages

Monday, July 23, 2012

At-thariq


Bismillah


Mac  2012, Ummatic Week

“Awak mahu mendengar penerangan saya mengenai Mesir? Ianya akan mengambil masa sekitar 10 minit”.

Saya melihat jam di tangan sambil berkata: “Teruskan, tetapi kalau boleh saya mahukan penerangannya dilakukan menggunakan bahasa Arab.”

Saya menoleh ke kiri. Aduh, saya terlupa bahawa bersama saya seorang teman yang tidak tahu berbahasa Arab.

Ok, in English,” saya memutuskan.

Begitu bersemangat dia menerangkan, dari zaman Mesir kuno, sehinggalah zaman Mesir moden. Dari tahun ke tahun.

Pada akhir penerangannya, saya mencelah: “Mungkin awak terlupa satu peristiwa penting yang berlaku pada tahun 1949.”

“Oh ye? Mungkin saya terlupa. Peristiwa apakah itu?”

“Peristiwa pembunuhan Hassan al-Banna.” Sengaja saya tekankan perkataan ‘assasinated’ itu.

Beliau mengangguk, “Ya, dia telah dibunuh pada tahun itu”. Dan dia mengakhiri penerangan dengan menyebutkan beberapa tokoh negara Mesir yang telah menerima anugerah nobel sambil menunjukkan gambar-gambar mereka, termasuklah seorang tokoh yang menerima anugerah nobel keamanan setelah menandatangani perjanjian Camp David.  Saya hanya mengangguk, usai sahaja sesi penerangan itu, saya terus berlalu selepas mengucapkan terima kasih.

Saya bimbang jika saya masih di situ, akan berlaku perdebatan yang tidak diingini.

Saya meneruskan perjalanan,  mencari sebuah negara yang ingin saya bertanyakan khabarnya. Bagaimana keadaan rakyat mereka, mengapa kerajaan mereka begitu berdegil dan  beberapa lagi persoalan yang beratur di benak saya. Akhirnya saya dipertemukan dengannya, dan mujurlah tidak ramai orang di dalamnya.

Saya cuba bertutur dalam bahasa Arab, bertanyakan soalan yang ingin saya tanyakan, dan mendengar jawapan darinya.  Beliau merupakan  seorang pelajar berbangsa Arab dari Syria.

Akhirnya, setelah mendengarkan fakta tentang keadaan negara tersebut, saya beralih pula kepada soalan berbentuk praktikal.

“Apa yang kami semua boleh lakukan untuk rakyat Syria?”

Beliau sedikit mengeluh, menundukkan kepalanya. Kemudian dia mengangkat mukanya sambil berkata: “Ad-du’a”.

Jawapannya ringkas, dan saya mengangguk faham. “Allah maa’kum!”, saya cuba memberi semangat sebelum berlalu pergi.

Julai 2012, Ramadhan

Jika kita masih dapat berbuka dan bersahur seperti biasa, bersyukurlah. Kerana ada insan yang masih menahan lapar dan dahaga, berlari ke sana ke mari mencari perlindungan dari keganasan dan ketidak adilan. Di mana umat Islam yang lain?

Walaupun sudah lebih satu tahun, keadaan di Syria bukan sahaja tidak membaik, malah semakin meruncing. Lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan. Dalam masa beberapa jam sahaja, ratusan jiwa telah dibunuh dengan begitu kejam.



Dan saya tidak melihat masalah Syria sebagai satu isu dalaman negara itu sahaja, tetapi ianya merupakan ujian yang Allah berikan buat seluruh umat Islam di dunia. Di mana kita untuk membantu?  Ingat, nyawa dan darah seorang Muslim itu sangat berharga nilainya. Dan sekarang dianggarkan lebih 19 000 nyawa telah terkorban sejak revolusi ini berlaku.
Allahu rabbi.

Ummat Islam di Palestin, Myanmar, selatan Thailand, serta beberapa tempat lain di seluruh dunia ditindas dan dinafikan hak mereka. Di Somalia dan negara-negara Afrika, penduduk di sana tidak mendapat bekalan makanan yang cukup akibat kemarau yang berpanjangan. Dan bantuan dari UN sendiri, saya tidak pasti adakah sampai ke tangan yang berhak menerimanya. Dan sebenarnya, bukan sahaja penduduk Islam yang ditindas dan diperlakukan dengan tidak adil, malah terdapat beberapa lagi kezaliman yang berlaku ke atas manusia di seluruh dunia seperti di Tibet dan Congo.

Bagaimana mahu membantu?

Sebarkan berita. Cerita kepada rakan dan teman. Jika lebih ramai yang mengetahui, maka akan lebih ramai yang membantu dan mendoakan. Dalam doa mereka, dalam sujud mereka, dalam tahajjud mereka. Mungkin dalam ramai-ramai antara kita, ada doanya yang dimakbulkan Allah. Siapa tahu?

Dan bulan Ramadhan ini merupakan madrasah terbaik untuk berkongsi perasaan lapar dan dahaga mereka. Medan terbaik untuk merasai kepayahan dan penderitaan mereka. Medium terbaik untuk menghantar doa yang tidak putus-putus buat mereka.

Apa yang ada pada doa?

Jangan meremehkan doa. 

Doa Nabi Ibrahim ketika dibakar di dalam api yang marak diterima Allah, menjadikan api yang panas terasa dingin dan menyejukkan.

Doa Rasulullah yang bersungguh-sungguh ketika perang Badar, didengari Allah, maka Dia telah menghantar malaikat untuk membantu tentera Islam menewaskan Musyrikin Makkah.

Dan doa juga merupakan motivasi terbaik untuk menjadi insan yang lebih dekat dengan Allah, supaya Dia mendengar dan memakbulkan segala permintaan dan harapan kita. Ar-rajaa’.

“Dan ada lagi kurnia yang lain yang kamu sukai iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat waktunya. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang mukmin”. (As-Saff:13)

Tiada apa yang mustahil bagi Allah, tetapi seorang Muslim harus mengetahui tabiat agama ini, pertolongan akan tiba setelah kita bekerja keras dan berpenat lelah.

Gunakan madrasah Ramadhan sebagai wasilah untuk manambah iman dan taqwa.

Semoga Allah membukakan jalan-jalan Nya kepada kita.


2 comments:

  1. tulislah lagi syu. tak dapat jumpa awak untuk sedut ilmu dan semnagat, baca di sini pun dah sangat membantu.

    duduk jauh begini buat saya terasa,

    uhibbuku fillah!

    ReplyDelete
  2. insyaAllah,moga Allah sentiasa beri keberkatan waktu.
    uhibbuki tamaam! jumpa dalam rabithah selalu :)

    jaga diri baik2.

    ReplyDelete