Pages

Saturday, July 28, 2012

Tuhan, ini demand aku.

bismillah


 7 Ramadhan 1433 H


“Assalamualaikum..”

Salam terjawab. “Masuk lah.”

Anak-anak kecil bermuka mulus masih segan-segan menyambut kedatangan orang-yang-ntah-dari-mana. Namun tidak lokek untuk melempar senyum.


Ah, ini momen sukar.


Wajah-wajah itu ibarat mesin masa yang menghantarkan aku kembali ke zaman lalu. Zaman hingusan, zaman kanak-kanak riang yang tidak pernah memikirkan masalah kehidupan.


Cuma, kami dari dunia yang berbeza.


Aku punya dua belahan jiwa yang menyuapkan segala-gala.


Namun mereka, cukuplah dengan apa yang ada.


Menguatkan diri dengan senyuman yang paling ikhlas, sambil menahan molekul-molekul air yang berasak-asak mahu  melaju.


“Panggil ummi je.”

Menarik. Rasa selesa. Bermulalah sesi sembang-menyembang  seperti ibu dan anak.

Bermacam-macam yang ditanyakan. Aktiviti, kebajikan, bantuan...


Sampailah kepada satu persoalan.

“Jiran-jiran kat sini macam mana?”

Ummi tunduk, mulut mengukir senyum.

Ok, dah faham.
Tak perlu bicara panjang.


Rezeki yang berkat;
Bila sedikit, rasa cukup, Bila banyak, diagihkan-agihkan.



Waktu untuk pulang.


Muka-muka comel menghulurkan tangan, bersalaman. Redup matanya, suci hatinya, sayu jiwanya.

“Bye, assalamualaikum.”


Momen paling sukar.
Seperti biasa, kalau bertarung, aku pastilah kalah dengan molekul-molekul jernih itu.


Entah kenapa, aku rasa wajah-wajah itu dengan tulusnya mengingatkan aku kepada Tuhan.


Terima kasih. Kerana telah memulangkan jiwa hamba itu ke tempat asalnya.


Tuhan
selalu ingatkan aku satu golongan ini
yang telah ajari aku kata syukur
yang telah iringi aku momen indah
yang telah temani aku muhasabah

Tuhan
rasa kasih yang Kau beri
aku akan kongsi
aku bukan hidup sendiri di bumi
bukan nafsi-nafsi

Tuhan
rahmati mereka seadanya
cukupkan mereka sewajarnya

cuma ini aku demand.


Bolehkan?

__________________________
“Demi yang mengutus aku dengan hak, ALLAH tidak akan menyeksa orang yang mengasihi dan menyayangi anak yatim, berbicara kepadanya dengan lembut dan mengasihi keyatiman serta kelemahannya…”  (HR At-Tabrani)

No comments:

Post a Comment